Wat doet Iglo om bij te dragen aan een schonere zee?

#SchonereZee

Wij kijken elke dag hoe dingen anders en beter kunnen. Dat geldt bijvoorbeeld voor het gebruik van minder en duurzamere verpakkingsmaterialen. Maar het geldt ook voor het verminderen van de impact van visserij op de zee. Wat dat onder meer betekent, lees je hier.

 

 
















Bron: Eunomia research & consulting

 

Een schonere zee door samenwerking met MSC

97% van onze vis is duurzaam gevangen. We streven er naar om eind 2019 100% van onze vis duurzaam te vangen. Uiteraard kunnen we dit niet alleen. 

Samen met het Wereld Natuurfonds hebben we 20 jaar geleden MSC (Marine Stewardship Council) opgericht. Samen met visserijen, wetenschappers, bedrijven en natuurorganisaties zetten zij zich in voor het duurzaam bevissen van oceanen en voor het aanbod van een ruime sortering vis, schaal- en schelpdieren met MSC keurmerk aan de consument. Ook kijken zij samen met onder andere visserijmanagers naar verbeteringen en vereisten rond visserijmateriaal dat in zee terecht kan komen, en de manier waarop auditors visserijen hierop kunnen en moeten beoordelen.

Door vis met het blauwe MSC keurmerk te kopen, steun je rechtstreeks de visserijen die onze oceanen beschermen én stimuleer je andere visserijen om dat ook te doen. Hier lees je meer over MSC.


 

Verpakkingen

Waar mogelijk proberen we ons verpakkingsmateriaal tot een minimum te beperken en zullen we altijd kritisch blijven kijken waar we verbeteringen kunnen toepassen. Zo hebben we in 2018 de plasticstrip van onze Visstick familieverpakkingen verwijderd en hebben we in 2020 het aluminium Fish Cuisine bakje vervangen voor een bakje op basis van papier. 

Producten

We willen het makkelijker voor mensen maken om van eten te genieten dat goed voor hen en onze planeet is. Dat geldt voor de herkomst van onze ingrediënten, de ontwikkeling van onze recepturen en de communicatie over voedingswaarden.

  • Herkomst ingrediënten: We streven er bijvoorbeeld naar om eind 2025 100% van al onze groenten via duurzame bedrijfsvoering te telen.

  • Ontwikkelen van recepturen: Sinds 2017 zorgen we dat we jaar op jaar meer gezondere producten aan ons assortiment toevoegen. Ons hele assortiment is sinds 2020 vrij van smaakversterkers, kunstmatige kleur- en smaakstoffen.

  • Communicatie over voedingswaarden: Iglo is een groot voorstander van Nutri-Score en wil dit vanaf dit jaar stapsgewijs invoeren. Nutri-Score maakt het makkelijker om voedzame maaltijdkeuzes te maken. Volgens de consumentenbond en andere deskundigen is dit het meest gebalanceerde en transparante logo voedselkeuze logo voor verpakkingen. Lees hier meer over Nutri-score.