Onze duurzame strategie

Onze duurzame strategie

Samenwerken voor een betere toekomst

De wereld verandert razendsnel. We moeten met elkaar samenwerken om te waarborgen dat we grondstoffen beter gebruiken, zodat de mens een groene toekomst tegemoet gaat.

Wij geloven dat we doormiddel van samenwerkingen complexe problemen en milieudreigingen kunnen oplossen en zo veranderingen op wereldwijde schaal kunnen aansturen. Bij Iglo werken we samen met onze andere merken, Birds Eye en Findus, om Nomad Foods te vormen – Europa’s grootste leverancier van diepvriesproducten. Doordat we zo'n grote organisatie zijn, kunnen we ook een groot verschil maken!

We hebben een wereldwijde duurzaamheidsstrategie opgesteld waar zowel de mens als de planeet gebaat bij zijn.

Het samenspel tussen een heerlijke smaak én duurzaam inkopen vormt de rode draad bij alles wat we doen. Van onze beroemde vissticks tot aan onze vriesverse spinazie, elke dag weer genieten talloze mensen van ons brede assortiment aan verantwoorde producten. 

Diepgevroren voeding vormt een uitstekende keuze voor wie duurzaam wil leven. Diepvriesproducten zijn veelzijdig, zijn altijd op voorraad en bederven niet. Daarnaast zijn dit soort producten net zo voedzaam als hun verse tegenhangers, terwijl ze met minder verspilling gepaard gaan.

We boeken veel vooruitgang bij onze missie om producten te maken die aansluiten bij een gezond en duurzaam eetpatroon. We kopen onze vis en zeevruchten al ruim twintig jaar in bij leveranciers die duurzaam te werk gaan. Daarnaast telen we het grootste gedeelte van onze groenten volgens de principes van duurzame landbouw.

We blijven onze duurzaamheidsdoelen verder ontwikkelen door rekening te houden met de rol die we wereldwijd spelen en de impact die we als organisatie hebben. We stellen duurzaamheid op de volgende manieren centraal in de manier waarop we te werk gaan: 

 

Beter inkopen: 

  • We kopen onze producten zorgvuldig in, met respect voor mens en milieu. We richten ons op duurzaam en verantwoord gevangen vis en zeevruchten. Daarnaast passen we steeds vaker lokale, duurzame landbouwprincipes op wereldwijde schaal toe.

 

Betere voeding: 

  • We willen gezinnen inspireren om een evenwichtig voedingspatroon en een gezonde levensstijl aan te houden. Dankzij ons assortiment aan vis, groenten en maaltijden beschikken we over precies de juiste producten om dat voor elkaar te krijgen. We analyseren al onze recepten aan de hand van onze unieke tool, de "Nutrient Profiling Tool". Daarmee is het grootste gedeelte van ons assortiment als 'gezonde keuze' gekenmerkt.

 

Betere bedrijfsvoering: 

  • We proberen milieuvriendelijker te werken door verspilling tot een minimum te beperken en zuinig om te springen met water en elektriciteit. 
  • Omdat duurzaamheid heel belangrijk is voor onze medewerkers, werken we samen naar een groene toekomst toe.  
  • We streven naar teams waarin gelijkwaardigheid en diversiteit centraal staan.

 

Onze wereldwijde doelen

We zijn toegewijd om echte veranderingen aan te brengen, daarom hebben we voor de gehele organisatie doelen opgesteld die we uiterlijk in 2025 bereikt willen hebben.

Iglo wil in 2025 alleen gebruik maken van verantwoorde en duurzame visserijkwekerijen
Iglo wil in 2025 voor 100% duurzame groenten gebruiken
Iglo wil in 2020 een 100% assortiment zonder kunstmatige smaakversterkers
Meer dan 80% van Iglo producten zijn gezonde maaltijdkeuzes - dit wordt elk jaar meer
In 2022 zijn alle Iglo verpakkingen 100% recyclebaar - nu is dat 70%
Iglo wil verspilling beperken en uitstoot van broeikasgassen verminderen

Als groot levensmiddelenbedrijf is het een van onze belangrijkste prioriteiten om al onze producten te laten voldoen aan strenge normen op het gebied van kwaliteit en voedselveiligheid. Onze klanten verdienen immers niets minder dan het beste van het beste. Klik hier voor meer informatie over onze werkwijze.

Onze duurzaamheidsdoelen sluiten aan op die van de Verenigde Naties (2/6/7/8/12/14/15).

 

Ons duurzaamheidsrapport

Een bekend gezegde is 'Geen woorden, maar daden'. Daarom hebben we duidelijkheid over onze voortgang tot een van onze kernwaarden gemaakt. We hebben in 2017 het eerste duurzaamheidsrapport van Nomad Foods Europe gepubliceerd en gaan ieder jaar een nieuw rapport opstellen. 

Externe erkenning

We zijn wereldwijd de organisatie met de meeste producten met een MSC-keurmerk. Vorig jaar hebben we de mijlpaal bereikt van een twintigjarige samenwerking met het MSC. We willen die samenwerking voortzetten, zodat we consumenten kunnen voorlichten over het belang van duurzaam ingekochte vis. Daarom laten we voor nog meer bewustwording het MSC-keurmerk in onze vis reclames op tv zien. Op het moment is 92,5% van onze vis- en zeevruchtenportfolio afkomstig uit duurzame bronnen. Dit percentage is bepaalt op basis van inspecties door het MSC en het ASC.  (Bron Nielsen Data L12 tot 14.07.18)