Waarom is vis zo belangrijk voor ons dieet?

De voedingsstoffen in vis zijn essentieel voor een gebalanceerde voeding. Zo belangrijk, dat vegetariërs en veganisten deze voedingsstoffen uit andere bronnen dienen te halen omdat zij geen vis eten.

Een goede bron van eiwitten

Vis is bijvoorbeeld een goede bron van eiwitten. Per vissoort verschilt het aantal eiwitten, maar gemiddeld bevat 100 gram vis ongeveer 19,5 gram eiwitten. Hoeveel eiwitten een persoon nodig heeft hangt onder andere af van het gewicht van de persoon. Eiwitten spelen een belangrijke rol in het groeien, opbouwen en onderhouden van het lichaam. Zo stimuleren eiwitten de groei van spieren en botten. Vooral voor kinderen is het daarom heel belangrijk om genoeg eiwitten binnen te krijgen omdat ze nog vol in ontwikkeling zijn. Bij Iglo proberen we daarom vis zo lekker mogelijk te maken voor kinderen. Met onze Iglo Vissticks zijn lege borden verzekerd!

Omega 3

Een andere belangrijke voedingsstof uit vis is Omega 3. Dit is te vinden in onder andere koolvis, zalm en schelvis en is een essentiële vetzuur. Je lichaam kan essentiële vitamines en mineralen zelf niet aanmaken, je kan deze alleen via voeding binnenkrijgen. Het is daarom belangrijk dat kinderen, maar ook ouderen genoeg van deze Omega 3 vetten binnenkrijgen. Probeer eens onze Vissticks met extra Omega 3!

Overige belangrijke vitaminen en mineralen in vis

Andere voedingsstoffen die in vis te vinden zijn, zijn onder andere selenium, jodium en vitamine D.

  • Selenium helpt in het onderhoud van het immuumsysteem en de werking van de schildklier, maar ook voor het onderhoud van het haar en nagels.

     

  • Jodium is belangrijk voor de groei van kinderen en hun cognitieve vermogen.
  • Vitamine D wordt ook wel de zonvitamine genoemd. Deze wordt aangemaakt wanneer de huid in aanraking komt met zonlicht. Een vitamine D tekort is echter een groeiend probleem in Europa. Omdat vitamine D o.a. verantwoordelijk is voor het functioneren van het immuunsysteem en onderhoud van spieren, botten en tanden, is het een goed idee om deze bij te vullen door vis te eten. Onze zalm is bijvoorbeeld een lekkere bron van vitamine D.

Bekijk ons hele vis assortiment hier.

Lees hier hoe vaak per week je vis zou moeten eten.