Hoeveel groenten zouden we per dag moeten eten?

Groenten zijn essentieel voor een gebalanceerd dieet: we zouden zo veel mogelijk verschillende groenten moeten eten om alle vitamines en mineralen binnen te krijgen. Iglo helpt je hiermee met ons groenten assortiment.

 

Groenteninname

Groenten hebben veel vitamines en mineralen en daarmee vele voordelen voor de gezondheid. Idealiter zouden we minimaal vijf porties groenten of fruit per dag moeten eten, waarvan het merendeel groenten zouden moeten zijn. Het is simpel om je groenteninname te verhogen, doe bijvoorbeeld wat extra Spinazie door je pasta. 

De wereldwijde en Europeaanse aanbevelingen

De World Health Organisation (WHO) geeft als algemene aanbevelingen voor de wereldwijde bevolking om minstens 400g groenten en fruit per dag te eten. De EFSA (European Food Safety Agency), heeft deze aanbeveling uitgedrukt door vijf porties groente en fruit per dag aan te bevelen voor een Europeaanse volwassen persoon. Deze vijf porties groente of fruit per dag is een minimum, omdat groenten zo goed voor je zijn, zou je moeten proberen om elke maaltijd te baseren op groenten. Daarnaast is het ook belangrijk om zo veel mogelijke verschillende soorten groenten te eten. 

De Nederlandse aanbevelingen

Het Nederlandse Voedingscentrum raadt aan om minimaal 250 gram groenten per dag te eten en twee stuks fruit. Iglo probeert dit makkelijker te maken met smakelijke en makkelijke groenten zoals onze Bladspinazie, Rode kool en groenteschotels. Al deze groenten zijn lekker en tellen als dagelijkse portie. Vergeet niet: diepvriesgroenten zijn net zo goed voor je als verse groenten! Probeer onze favoriete diepvriesgroenten in elke maaltijd voor een kleurrijke vitaminen- en een mineralenboost.

Voor ons volledige groentenassortiment kijk je hier.

Lees hier waarom het zo belangrijk is om groenten te eten.