Waarom is het eten van teveel zout niet goed voor je?

Waarom is het eten van teveel zout niet goed voor je?

Teveel zout is niet goed voor je, maar het eten van minder zout kan een lastige stap zijn. Iglo geeft tips en tricks voor een dieet met minder zout.  

Waarom teveel zout eten slecht is voor je lichaam

Teveel zout is niet goed voor je en het zit eigenlijk bijna overal in. Iglo legt uit wat zout precies met je lichaam doet en waarom het van belang is om te proberen minder zout te eten. We geven tips voor het eten van minder zout.

Het maximum aan zout wat je als volwassene binnen zou moeten krijgen is zes gram per dag. Toch eet de gemiddelde Nederlander per dag bijna negen gram aan zout. Dit kan voor veel gezondheidsproblemen zorgen. Gelukkig kun je met het eten van minder zout deze problemen voorkomen en tegengaan (Voedingscentrum).

 

Zout en het hart:
Zout zorgt voor vochtretentie, waardoor de bloeddruk in je lichaam verhoogt. Een hoge bloeddruk betekent dat er teveel druk op de vaatwanden van je hart staat. Hierdoor moet het hart harder werken om het bloed door je lichaam te pompen. Een te hoge bloeddruk kan voor hart- en vaatziekten zorgen.

 

Zout en je nieren:
Je nieren halen overtollig zout uit je lichaam en reguleren de zoutbalans. Wanneer je teveel zout binnen krijgt slijten en beschadigen ze sneller. Wanneer je nieren beschadigd zijn, neemt de kans op een hoge bloeddruk toe. Tijdens het proces van zoutverwijdering door de nieren, wordt ook automatisch calcium uitgescheiden. Calcium is nodig voor het onderhoud en de opbouw van je botten. Het tekort aan calcium kan leiden tot ontkalking van de botten.

Voordelen van het eten van minder zout

De voordelen voor je hart:
Minder zout eten kan resulteren in een lagere bloeddruk, waardoor je een kleinere kans hebt op hart- en vaatziekten.

 

De voordelen voor je nieren:
Wanneer je minder zout eet, slijten of beschadigen je nieren minder snel omdat ze niet extra hard hoeven te werken om al dat zout uit je lichaam af te voeren. Tevens zal je lichaam, en met name je buik, minder snel opzwellen vanwege waterretentie. Ook dit zorgt voor een verlaging van de bloeddruk.

 

Tips

Kruiden en specerijen om je eten smaak te geven
Slechts 10% van het zout dat we binnenkrijgen komt uit natuurlijke, onbewerkte producten. 75% van het zout dat we consumeren komt uit bewerkte producten. De resterende 15% voegen we zelf toe tijdens het koken of tijdens het eten. Wanneer je zelf zout toevoegt kun je het beste geen zout uit zoutmolens gebruiken: een zoutmolen produceert veel grovere korrels waardoor je meer zout toevoegt aan het eten. Om je eten smaak te geven kun je bijvoorbeeld beter verse of gedroogde kruiden toevoegen.

 

Heb geduld
Beginnen met een het eten van minder zout lijkt vaak een onmogelijke taak. Als je gewend bent om veel zout te eten kan eten met minder of zonder zout erg flauw smaken. Zout is immers een smaakversterker. Het is goed om te weten dat dit deels ook gewenning is. Wanneer je stap voor stap wat minder zout eet, wen je aan de smaak. Wanneer je een tijdje minder zout eet en daarna weer een gerecht eet met veel zout, proef je gelijk dat dit een heftige en onaangename smaak heeft. Laat je in het begin dus vooral niet ontmoedigen door de flauwe smaak. Je smaak kan veranderen!

Tips

Wees kritisch
Er zijn veel alternatieven voor keukenzout verkrijgbaar. Denk hierbij aan Himalayazout, zeezout of Keltisch zout. Wees kritisch op deze alternatieven. Het natriumgehalte is meestal even hoog in de alternatieven. Natrium kan leiden tot een hogere bloeddruk en calciumverlies. Ook zit er veelal geen jodium in zoutvervangers, wat een essentieel element is voor het regelen van de stofwisseling. Let dus op wanneer je een alternatief koopt voor keukenzout of dit een beter alternatief is. Vaak is dit niet het geval, zout is zout.

 

Lees het etiket
Omdat het merendeel van bewerkte producten zout bevat, is het geen wonder dat 85% van de Nederlandse bevolking meer zout consumeert dan de aanbevolen richtlijn van 6 gram per dag. Het is daarom van belang om goed de etiketten te lezen van het bewerkte eten dat je eet. Wanneer je weet wat je eet kun je meer inzicht krijgen in je zoutinname. Het kan in je poging van minder zout eten bijvoorbeeld helpen om een eetdagboek bij te houden. Daarnaast is het ook goed om bepaalde bewerkte producten die aanzienlijk hoog zijn in zout te vermijden, zoals bepaalde soepen en sauzen. Hierdoor verander je jouw dieet zo in een dieet met weinig zout!